poniedziałek, 9 lutego 2015

228. Polska

Tytoń szlachetny -  gatunek rośliny jednorocznej z rodziny psiankowatych. Nie jest znany w stanie dzikim. Liście tytoniu szlachetnego są wykorzystywane w przemyśle tytoniowym, gdyż zawierają nikotynę.
Pierwotnie tytoń rósł tylko w Ameryce i nie był znany w Europie przed odkryciami Krzysztofa Kolumba. W Ameryce powstały pierwsze wyroby tytoniowe, zaś Indianie zwijali liście tych roślin i wdychali ich dym. Choć to Kolumb pierwszy poinformował Stary Świat o tytoniu, to największe plantacje powstały w Ameryce Północnej, w posiadłościach angielskich (Wirginia). Tym, czym dla Karaibów była trzcina cukrowa, tym dla pierwszych kolonii był tytoń: źródłem zysków, motorem pierwszego przemysłu – i jednym z powodów sprowadzania niewolników z Afryki. Tytoń dla Anglii odkrył Walter Raleigh. We Francji tytoń rozpowszechnił Jean Nicot (od jego nazwiska pochodzi łacińska nazwa rodzaju). Z czasem plantacje trafiły i na inne kontynenty. Tytoń uprawiany jest również w Polsce.
W Polsce zebrano około 30 tysięcy ton tego surowca (z 17 tysięcy hektarów), co stanowi w przybliżeniu 0,4% produkcji światowej.


1 komentarz:

  1. Piękna kartka, jeszcze jej nie spotkałam ani na PC ani w Internecie nigdzie. Słyszałam, że Roztocze to piękna kraina, ale nie dane mi było tam pojechać. Mam tyle miejsc do nadrobienia i do zobaczenia! Niektóre pocztówki stamtąd naprawdę zachwycają :)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...