czwartek, 12 lutego 2015

233. Meksyk

Chichén Itzá – prekolumbijskie miasto założone przez Majów na półwyspie Jukatan (Meksyk) w IV-VI w. Zachowane zabytki w jego częściach południowej i zachodniej są związane z kulturą Majów, natomiast w części północnej - z kulturą Tolteków.
Największy rozwój datowany jest na X-XI wiek. W wieku XIII miasto straciło na znaczeniu, a w XV zostało opuszczone. Od 1924 prowadzone wykopaliska pozwoliły odkryć pozostałości wielu zabytków. Nazwa miasta pochodzi od dwóch świętych zbiorników, przy których zostało ono założone (nazwa Chichén Itzá znaczy Źródła Ludu Itzá). Zbiorniki te zwane cenote służyły od V wieku jako miejsce składania ofiar - Majowie wrzucali rytualnie łamane przedmioty.
El Castillo lub Piramida Kukulkana – mezoamerykańska piramida schodkowa położona w centrum starożytnego miasta Chichén Itzá w Meksyku. Budowla składa się z dziewięciu platform i świątyni znajdującej się na szczycie. Łącznie mierzy 30 m wysokości oraz 55 m długości u podstawy[1]. Na jej szczyt wiodą schody znajdujące się z każdej strony budowli.
W 1988 roku ruiny Chichén Itzá zostały wpisane na listę światowego dziedzictwa UNESCO, a w 2007 roku zostały wybrane jednym z siedmiu nowych cudów świata.


4 komentarze:

  1. Aż naszła mnie ochota, żeby znaleźć kogoś z Meksyku do swapu.

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękna kartka, wspaniałe zabytki. Mój swap z Meksykiem już 2 miesiące w drodze. Pewnie już nie dotrze :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Marzę o takiej pocztówce!

    OdpowiedzUsuń
  4. Twoja kartka z Meksyku zdecydowanie bardziej przypadła mi do gustu, bo jednak taki obraz bardziej kojarzy mi się z tym państwem niż widok, który ja otrzymałam ;)

    OdpowiedzUsuń

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...